Skapywanie

Maciej Stroiński

Motto: „These girls fall like dominos, dominos, dominos” (The Big Pink)

Mogą się zgłosić do Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, bo z tym Szekspirem to tylko kokietowanie, kiedy autorem scenariusza jest przecież kto inny. Lecz z racji patriarchatu i kultury gwałtu nazwisko autorki, jako nazwisko kobiety, żre słabiej niż „Szekspir”.

Teatr w mniejszym mieście, a konkretniej mówiąc, to prowincjonalny, bardzo chce nadrobić braki, zwłaszcza brak wylansowania. Więc wykonał spektakl o tym, o czym wszyscy teraz, o przemocy wobec kobiet i o samym sobie. To, co w Nowym Jorku było dwanaście lat temu, sześć lat temu w Berlinie, w Warszawie dwa lata temu, w Krakowie rok temu — mamy teraz w Gnieźnie. Pomysły skapują z góry.

Dzieło jest ukształtowane na wzór gównoburzy. Wszyscy cisną, krzyczą i monologują na swój własny temat, a nic nie trwa dłużej niż piętnaście minut. Dostajemy SCENKI, dużo krótkich scenek, jak podaż postów na fejsie. Gdyby to chociaż było banalne robienie Szekspira o robieniu Szekspira. Ale nie, bardziej — jest to Szekspir o niewiedzeniu, jak zrobić Szekspira. Kolejny powiat grodzki liznął dekonstrukcji.

A mnie naprawdę i mieszkańców Gniezna jara proces twórczy twórców.

Wiecie, co jest najgorsze? Ta fejkowa półprywatność, „wychodzenie” z roli, na przykład żeby „się przyznać” do bycia ofiarą gwałtów homokazirodczych. Jeżeli to prawda, to ci, man, współczuję, że w taki sposób o tym opowiadasz. Znowu jak na fejsie: wszystko, byle żarło.

Fałszywa konfesyjność to oczywiście spadek po Frljiciu i każdy szanujący się reżyser w Polsce chce mieć teraz swoją „Klątwę”. Przepis na „Frljicia”: robisz przedstawienie, by kogoś o coś oskarżyć. W gnieźnieńskim „Szekspirze” postać pozbawiona tekstu wyhaftowuje liczby na obrusach. Liczby sumujące przemoc wobec kobiet. Gdy je wznosi w górę jak ksiądz ciało Boże w czasie podniesienia, wzbija się na poziom prawdy absolutnej, i co zrobisz? nic nie zrobisz.

Grają w małej salce, lecz z mikroportami. Już się szykują na Open’era?

Poskromienie złośnicy — kreacja zbiorowa według Szekspira, Teatr im. Fredry w Gnieźnie